Huruf D Pictures, Images and Photos

Jumat, 04 Februari 2011

siapakah dRi Qta sbEnarnya...???

"sudahkah di Qada' Solatyang dLU2? Jika tidak ingat, gantikanlahdengan mghitung  berapa usia kita sekarang dikurangikira-kira 10 tahun dari mula akil baligh kita..."Subhanallah, betapa alpa nya kami... sesungguhnyaEngkau maha penerima taubat...
Peringatan buat diriku yang sering lupa........ Adakahkita seorang Islam???? Pernahkah kita terfikir...Hidup kita ini hanyalah sementara. Sampai masanyakita akan pergi menemui Allah. Apakah bekalan danpersediaan kita menempuh hari kematian. Dalam kitamengejar kejayaan dunia, kita sering lupa bahwatujuan hidup kita yang sebenar.. apakah pilihan kita?Beruntunglah orang-orang yang berebut-rebutmenagih ihsan dan kasih sayang Allah.
Sesungguhnya keredhaan Allah yang kita cari. Duniayang semakin tua ini sering dilanda masalah,bermula daripada kbakaran, krisis ekonomi, timbulpula gejala murtad... Fitnah.. gempa bumi,peperangan dan bermacam-macam lagi. Inisebenarnya adalah ujian Allah kepada kita. Adakahkita benar-benar menginsafinya. Semua ini jugaadalah bala!! Tanda kemurkaan Allah!! Adakah kitabenar-benar seorang Islam???? Maka, adakah kitafikir bahwa kejayaan kita di Universitas dapatmembawa kita ke Syurga? Adakah kita fikir bahwakejayaan kita adalah kerana usaha dan ikhtiar andasendiri.????
Tidak malukah kita mengaku diri kita hebat, bijak,rajin .. pdahall semuanya adalah kurnia Allah. Segalakelebihan yang ada pada kita adalah datangnya dariAllah.
Apakah kita fikir Allah itu akan menyukai hambaNyayang tidak bersyukur.
Adakah kita yakin kita seorang Islam??? SedangkanRabiatul Adawiyah tidak mau melupakan Allahwalau sedetikpun. Hassan Al-Basri pulamenangis sampai bercu2ran airmata krnamenyesal melupai Allah dalam be2rapa mnit.Tetapi, mengapa kita masih leka buai perasaan...Tidakkah kita berasa rugi kerana kurang berzikirkepada Allah.. Tidakkah kita berasa rugi keranakurang berselawat kepada Rasulullah... Siapa diri kitasebenarnya!!!! Firaun??? Tentu tidak.. jadi, siapa kitasebenarnya, wahai manusia yang berasal darisekepal tanah yang hina!!!!
Apakah kita yakin kita bertuhankan Allah???? Maka,mengapa kita tidak mahu mengejar Dia... Mengapakita masih mendedahkan aurat. Mengapa kita masihtidak mahu menuntut ilmu. Syariat, Tariqat, Hakikat,dan Makrifat. Feqah dan Tasauf... Dapat kah kitamenghuraikan cabang-cabang ilmu tersebut.. Tidakmalukah kita kerana gagal menghuraikannya, jauhdari mengamalkannya.
Adakah kita harus mempersalahkan puak-puakkristian yang berjaya memurtadkan ribuan umatIslam jika kita sendiri gagal memperhebatkanpertahanan diri. Ketahuilah... sesungguhnya Iblis ituamat suka kepada mereka yang tidak berilmu..Sedarilah bahawa, kejahilan boleh menyebabkandosa. Kita tidak takut dosa. Berapa banyak amalankita yang boleh menghapuskan dosa seharian???
Apakah kita begitu yakin untuk menempuhakhirat???? Siapakah kita menjelang hari kematian?Adakah kita seorang Islam. Bersediakah kitaberhadapan dengan malaikat maut.
Apakah kita merasakan diri kita terlalu muliasehingga tidak ada daya untuk menjauhkan diri dariperbuatan mungkar. Kita pergi kuliah, pergi kerja **kita yakin kita telah menutup aurat?

Kita shalat ...** kita yakin slat kita tidak tercela? Kita makan ...** kita yakin rezeki yang kita jamah diredhai Allah?Kita minum ...** kita yakin di akhirat kelak kita akan dapat minumseperti yang kita minum sekarang? Kita ketawa ...** kita tidak malu pada Allah? Kita cemerlang dalamUAN, PASCAL, LOGIK, TITAS, C++, ...** kita yakin semua itu dapat membantu kitamenjelangnya fitnah kubur? Kita berpuasa** kita yakin puasa kita mulia sehingga dapatmembela kita di hari akhirat? Kita sehat ...** kita yakin Allah muliakan kita? Kita sakit ...** kita tidak malu pada Allah kerana menarik baliknikmat kesihatan? Siapa Kita????
Kita adalah manusia yang berasal dari sekepal tanahyang hina dina.. betapa hinanya kita... tapi, kita masihmampu tersenyum dan tertawa. Bersedialahmenempuh hari selepas kematian, bersedialah untukmenempuh sakaratul maut. Burulah cinta ALLAH,sebelum Allah menutup pintu rahmatnya.Sesungguhnya kematian itu adalah sesuatu yangPASTI......!!!! Siapa kita....????

Beberapa kata renungan dari Qur'an : Orang yangtidak melakukan shalat pada :Subuh : Dijauhkan cahaya muka yang bersinarZhuhur : Tidak diberikan berkah dalam rezekinyaAsar : Dijauhkan dari kesehatan / kekuatanMaghrib : Tidak diberi santunan oleh anak-anaknya.Isha' : Dijauhkan kedamaian dalam tidurnyaAl-Quran: Sembahyanglah sebelum kamudisembahyangkan oleh orang lain.


_________________________ReNuNgAn________________________________________

2 komentar:

  1. nice blog...
    sperti seorang perempuan bilang ke fiko. Kita tidak akan pernah lupa akan Shalat yang ada kita hanya Malas !

    BalasHapus